سیاستمدار‌ مُتخلق

سیاستمدار‌ مُتخلق
خرداد 18, 1402
430 بازدید

هوالصادق 🔴امام(ره) به تأسی از اجداد طاهرینش شخصیتی ذوابعاد داشت، او متفکری اندیشمند، متعبدی پارسا، متخلقی خودساخته، مفسری روشن‌ضمیر، سیاستمداری حکیم، عارفی زاهد، متکلمی موحد و فقیهی عادل بود که پرداختن به همه ابعاد وجود شریفش در چند خط و پارگراف ممکن نیست. اما به چند دلیل در این فرصت کوتاه اشاره‌ای اجمالی به اخلاق‌مداری […]

هوالصادق

🔴امام(ره) به تأسی از اجداد طاهرینش شخصیتی ذوابعاد داشت، او متفکری اندیشمند، متعبدی پارسا، متخلقی خودساخته، مفسری روشن‌ضمیر، سیاستمداری حکیم، عارفی زاهد، متکلمی موحد و فقیهی عادل بود که پرداختن به همه ابعاد وجود شریفش در چند خط و پارگراف ممکن نیست.
اما به چند دلیل در این فرصت کوتاه اشاره‌ای اجمالی به اخلاق‌مداری آن رهبر مقتدر داشته باشیم:
۱- لازمه سیاست قدرت است و قدرت هم ملازم با فساد، با این وجود خمینی علیرغم اینکه رهبری مقتدر بود اما از آثار طبیعی فسادزای قدرت مصون ماند!
۲- امروزه که عرصه سیاست‌ورزی آلوده به تزویر و نفاق است و فعالان سیاسی عمدتاً گرفتار دورویی هستند امامِ رو راست و صادقِ ما می‌تواند الگویی بی‌نظیر برای این راه پر پیچ و خم باشد.
۳- در گرگ‌بازاری که سیاسیون با اتهام‌زنی و بداخلاقی در پی حذف یکدیگرند؛ امامِ مؤدب و متخلقِ ما انسان ترازی است برای یک رقابت سالم سیاسی.
۴- با توجه به اینکه در دنیا جنایت و جنون و خون‌ریزی به اوج خود رسیده و عامل اصلی این پلشتی‌ها تربیت شیطانی و غفلت از خداست، امام مهذبِ ما میزانِ یک رهبر اجتماعی عادل است.

♦️خمینی با این همهٔ کنشگری سیاسی – اجتماعی نه‌تنها از تربیت نفس خود غافل نشد؛ بلکه برای دشمنان خود هم الگو شد تا آنجا که برژینسکی از او به‌عنوان «دشمن معصوم» و صدام از واژه «مَرد» یاد می‌کند.

تأمل براخلاقمداری او قابل توجه است:

الف- طلبهٔ جوانی که روزی سخنران اجتماع معترضین به ظلم خوانین در اراک بود و سخنانش با تحسین و ابراز احساسات کم‌نظیر مردم روبرو شد، از بیم کِبر و برای تربیت و مراقبت از نفس خود، چهار سال بر هیچ منبری نرفت و سخن نگفت!
ب- در ابتدای نهضت؛ زمانی که دستگیر شد، ساواکی مأمورِ دستگیری خود را که به‌شدت ترسیده بود دلداری داد و…!
پ- با وجود سرکوب و جنایت وحشتناک حکومت پهلوی، او به عنوان رهبر انقلاب مردم؛ نه‌تنها هرگز مبارزین را به اقدام مسلحانه تشویق نکرد بلکه با توصیه او انقلابیون در خیابان‌ها به افسران و سربازان رژیم سرکوب‌گر گُل هدیه می‌دادند!
ت- انحراف منافقین را از همان اول تشخیص داد و برای هدایت و اصلاح آن‌ها خون دل خورد و تا روزی که انحرفشان به اقدام تروریستی نرسید و حجت تمام نشد؛ با آن‌ها برخورد نکرد!
ث- هم‌سِلکان منحرفش چون شریعتمداری و منتظری و… که مستحق شدیدترین مجازات‌ها بودند را مجازان نکرد و به‌طور طبیعی از دنیا رفتند.
ج- با همهٔ این سبوعیت داعش؛ هنوز رکورد جنایات گروهک‌های ضدانقلاب شکسته نشده اما با این حال خمینی برای لحظه‌ای هم از عدالت خارج نشد. او در مقابل دَدمنشی دمکرات و کومله در کردستان به رزمندگان پیام داد که «ما مأمور به وظیفه هستیم نه نتیجه»!
ح- در هشت سال تجاوزگری وحشیانه صدام که هزاران زن و کودک و انسان ناتوان در منازل خود مظلومانه به شهادت رسیدند و حتی صدام گرگ‌صفت برای تسلیم ملت ایران و با گرای همین منافقین خون‌ریز کودکستان‌ها و شیرخوارگاه‌ها را در اهواز و کرمانشاه و… هدف قرار داد، اما خمینی اجازه نداد حتی یک خانه مسکونی عراقی بدون اطلاع قبلی هدف قرار گیرد!
خ- پیامبرگونه و با هدف هدایت، رهبران منحرف شرق و غرب را به عقلانیت و اندیشه دعوت کرد که یک نمونه آن «نامه به گرباچف» رهبر بلوک شرق بود و…!
چ- رفتار خمینی کاملاً برمدار اخلاق و تکلیف الهی بود، در حالی که در اتاق خوابش اجازه نمی‌داد حشرات مزاحم را بکشند، فرمان برخورد قاطع با منافقین قاتل را صادر می‌کرد!
س- در حالی که روس‌ها خون ملت مظلوم افغان را می‌ریختند و کاسب‌کارانه به امام پیشنهاد دادند که شما دست از حمایت افغان‌ها بردارید تا ما هم به صدام سلاح ندهیم اما خمینی گفت: «من به وظیفه انسانی خود عمل می‌کنم و کاری به شما قدرت‌طلب‌های بی‌مبنا ندارم».

🔷 این مرام خمینی؛ میلیون‌ها مجاهد عارف پرورش داد که درکش برای خاکیان دنیاطلب دشوار است.
دو نمونه از دو سرباز در دو جنگ:
«ابراهیم هادی در عملیات شناسایی در راه بازگشت از مواضع بعثی‌ها اسیر مجروح دشمن خود را کیلومترها کول می‌کند».
«قاسم سلیمانی با اینکه فرمانده داعشی را گیر انداخته اما وقتی می‌بیند همسر او در آستانه وضع حمل است نه‌تنها او را دستگیر نمی‌کند بلکه برای درمان او خدماتی ارائه می‌کند. حاج‌قاسم از خمینی وفای به عهد را آموخت، زمانی که خلبان روسی هم‌پیمانش در دل داعش گرفتار شده بود با به خطر انداختن جان خود او را نجات داد که امروز مرامش میان نظامیان روسی هم نقل محافل است»!

✅ نتیجه اینکه اگر امروز خامنه‌ای هزاران اغتشاش‌گر فریب‌خوردهٔ هتاک را عفو می‌کند و انواع نامردی‌های خواص باغی و فتنه‌گر در حق خود را نادیده می‌گیرد و… برای این است که او خلف صالح و شاگرد و پرورش یافته در همین مرام خمینی است.

✍بهزادزارع

برچسب‌ها: